zaterdag 5 maart 2016

T-shirt bedrukken: Werkt het wel... of toch niet!

Binnenkort gaan we weer een mooie cruise maken... Het word onze 4e cruise met Carnival Cruiseline. #zinin

Toch is er één klein dingetje waar ik al die jaren van baal! Ik kan nooit een leuk t-shirt van de cruise vinden als souvenir! Ja, ze zijn er wel, en sommigen vind ook nog heel leuk. Maar als ze er dan al eens in mijn maat op voorraad zijn, zijn het van die 'ik pas er wel in maar de schoudernaad zit ter hoogte van m'n elleboog' shirts. Ze noemen dat unisex, maar ik noem het een tent. En als ik wil kamperen, zat ik niet op die 'boot'! Grrrrrrrr.

Maar wat als ik nu zelf eens een t-shirt laat bedrukken? Ehhhhhhh, nope.... dan heb ik nog steeds het zelfde 'tentenprobleem'. Het liefste zou ik bij MS Mode een paar effen t-shirts kopen en die vervolgens (laten) bedrukken met mijn eigen ontwerp... Maar, kan dat wel? Wat kost dat dan? Hoe kom ik aan transfermateriaal? En, is dat dan wel wat?

Lang leve internet dacht ik...

Na veel speurwerk was de conclusie dat de t-shirts laten bedrukken niet zou lukken, maar ik had wél gezien dat het zelf bedrukken d.m.v. transfer'papier' zou moeten kunnen. Wel was er heel veel tegenstrijdige informatie. Zelf uitproberen dan maar!

Ontwerpjes klaar en keuze gemaakt!
Printje gemaakt.
Klaar!


Praktische informatie

Benodigdheden:

- T-shirt (of iets anders van textiel)
- Transfer paper
- Inkjet printer
- Schaar en/of mesje met snijlat
- Strijkijzer en -plank
- Een prikpen, breekmesje of iets dergelijks om folie los te peuteren.
- Optioneel; bakpapier

Wat ik heb gebruikt:

- T-shirts van MS Mode (€9,99 / 2 voor €18)
- T-shirt van Decathlon (€5,99)
- Made by Me Transfer paper van Action (€3,99 voor 4 vellen voor op wit/licht textiel en 1 vel voor op gekleurd/donker textiel)
- Canon MG2200 series inkjetprinter met originele cartridges.

Tips & Tricks

- Wanneer je kiest voor het transferpapier voor witte/lichte textiel, hou er dan rekening mee dat alles wat op je bestandje wit is, op de transfer min of meer doorzichtig is. Alleen bij helemaal witte t-shirts zul je er dus vrijwel niets van zien (zie bijv. de pijlen naast Mickey, hier zit een wit transfer-randje omheen) maar bij elke andere kleur zul je het vermoedelijk wel kunnen zien omdat de kleur er deels doorheen komt. Bij het transfer papier voor donker textiel is en blijft wit gewoon wit... In tegenstelling tot wat op de verpakking lijkt, is dit dus niet doorschijnend...

- Vergeet niet in spiegelbeeld te printen wanneer je het 'lichte' transferpapier gebruikt' (Dit hoeft bij het 'donkere' transferpapier niet! ).

- Voorkom scherpe hoeken in je ontwerpen, deze blijven minder makkelijk zitten!

- Leg tussen de twee lagen van je shirt een stuk bakpapier ter bescherming van de tweede laag (dit is misschien niet nodig maar 'beter safe dan sorry'.

- Blijf bewegen met je strijkbout, anders loop je het risico dat je brand/schroei vlekken krijgt.

- Na het opstrijken van de 'lichte' transfer, (met de afbeelding naar beneden en de ruitjes naar je toe) moet je het helemaal laten afkoelen. Pas wanneer het echt helemaal afgekoeld is kunt je heel voorzichtig het papier lospeuteren van de print. Gaat toch een stukje van de print los! Leg het papier terug en strijk nog eens... Niet denken dat dit ook met het bakpapier kan.... Dat kan niet... (Eigen ervaring).

- Bij het opstrijken van de 'donkere' transfer haal je voorzichtig het ruitenpapier van de print waarna je de print met de goede kant daarboven op het textiel legt. Hier leg je het meegeleverde bruine papier (of een stuk bakpapier)) overheen. Vervolgens ga je strijken. Wanneer het bruine papier helemaal vlak op de print blijft zitten is het klaar. wacht weer tot het afgekoeld is en haal daarna het bruine papier weg. Heb je dan toch vlekken in je print, leg het bruine papier terug en strijk nogmaals...

Succes!

Alles uitgesneden...
In het echt minder geel!
Ik beken, ik ben een Whovian...





Geen opmerkingen: