zaterdag 11 maart 2017

Nog ff over Carnaval kletsen...

De laatste jaren gingen Christ en ik op Carnavals-zondag altijd verkleed als Musketier. We hadden mooie outfits en hadden op zo'n dag veel bekijks... Best leuk eigenlijk! Maar na vijf jaar hadden we die pakken eigenlijk wel gezien... Vorig jaar heb ik ze na Carnaval op Marktplaats gezet en tot mijn grote verbazing ook verkocht.

Mooi, dan kunnen we op zoek naar iets anders...

Maar wat?

Ehhhhhhhh.

En toen kwam ik op internet 'Steampunk' tegen... Steampunk is... ehhhh. jam hoe leg ik dat uit...

Op Wiki kwam ik deze tekst tegen: Steampunk is een subgenre van fantasie of speculatieve fictie. De term verwijst naar de verhalen die zich afspelen in een tijd dat stoomkracht nog de primaire krachtbron was (meestal de 19e eeuw), maar die ook elementen van sciencefiction of fantasie bevatten, zoals futuristische uitvindingen en machines, of echt bestaande machines (zoals computers) die in deze verhalen veel eerder worden uitgevonden dan in werkelijkheid. Ook geeft dit genre de voorkeur aan metaal boven kunststoffen.

En in een webwinkel kwam ik deze dit tegen: Steampunk is een fantasystroming die het Victoriaanse tijdperk combineert met Science Fiction (b.v. Jules Verne) en het Stoomkracht tijdperk (19e eeuw). In de verhalen worden futuristische uitvindingen en machines uitgevonden en gebruiken mensen mechanise onderdelen in kleding en gebruiksvoorwerpen.

Ehhhh. zoiets dus...

We zagen het helemaal zitten maar wilden niet 'gewoon' Steampunk maar iets met een thema... helemaal toen bleek dat Steampunk de 'nieuwe Carnavals trend van 2017' bleek te zijn... Hoe toevallig...

Christ leek 't wel wat om een soort 'Steampunk / Slash (Guns 'n Roses) / Rock' te doen en ik zag m'n kans om er een vleugje Cosplay aan toe te voegen.

Cosplay? Wasda???

Wiki: Cosplay (Japans: コスプレ, kosupure) is een vorm van performance art waarbij de deelnemers gebruikmaken van kostuums en accessoires om een bepaald personage of idee uit te beelden. In de ruimere zin van het woord verwijst cosplay naar alle gekostumeerde rollenspellen buiten het podium om, ongeacht de culturele context.

Ik twijfelde erg tussen een Disney-figuur, iets uit Doctor Who of toch iets uit de de wereld van Harry Potter...

Het is dat laatste geworden...
Omdat ik op Pottermore.com in het huis Ravenclaw ben gesorteerd heb ik er voor gekozen om dat schooluniform als basis te gebruiken.

Zo heb ik deze saaie zwarte hoed gepimpt met o.a. radartjes, een lasbril en een Ravenclaw-diadeem hanger.

Verder vond ik een passend Steampunk korset, de Ravenclaw stropdas en de Ravenclaw mantel op internet. Helaas paste de mantel niet en deze heb ik dus nagemaakt in de juiste maat. Met de witte blouse (van C&A) en de zelfgemaakte rok met twee ophalen (en een tule laag eronder) was mijn outfit af.



We hebben echt een super leuke Carnaval gehad en ik vind het nu al jammer dat ik m'n mooie mantel pas over een jaar weer mag dragen...

Geen opmerkingen: