maandag 16 februari 2015

My planners -the history-

1996 - 2010

Weet je nog… die tijd dat de enige electronica op school een rekenmachine was? En dat je, als je geluk had, computerles had waarbij je met z’n tweeën aan zo’n Atari-ding zat? Dat was ook de tijd dat je behoorlijk ‘in’ was, wanneer je vader een Personal Computer had! En helemaal ‘hot’ was je wanneer je thuis een Commodore 64 had… 

Commodore 64
Ik heb het hier dus over de jaren ’80 en toen zat ik dus op de middelbare school en kocht/kreeg ik mijn eerste agenda. 

Helemaal precies weet ik het niet meer, maar ik denk dat ik op de brugklas (’86/’87) een luxe Rijam agenda had. Luxe omdat ie een witte geplastificeerde kaft had! Aan het einde van het schooljaar was die agenda totaal onherkenbaar natuurlijk. Hij (Waarom het een ‘hij’ was… geen idee) zat helemaal vol met plaatjes van De Dolly Dots, Roberto Jacketti en de Scooters en One Fine Day. 

Dolly Dots
En daartussen stond ook nog huiswerk… Een beetje…
In de tweede klas had ik een ‘POP’agenda. Ik weet het nog goed. Het was een hele felle agenda met een plaatje van Madonna erop. Daar heb ik dus snel een plaatje van de Dolly Dots overheen geplakt… Verder verging het deze agenda ongeveer het zelfde als die van de brugklas. 

In de jaren daarna ben ik op een gegeven moment overgestapt naar een kleinere Rijam agenda. Één daarvan was paars/blauw… Maar ik weet zeker dat ik die soort meerdere jaren heb gehad… Verder heb ik zo rond 1998 een Zwarte Succes Junior gehad. Super fijn vond ik die… Maar helaas werd ie uit mijn tas gestolen toen ik in Brussel aan het werk was. 

Succes Junior Black
Als opvolger heb ik toen een goedkopere Hema variant gekocht. Ook zwart maar een maatje groter. Ik vond ‘m niet zo fijn en ik weet daardoor dan ook echt niet meer hoe lang ik ‘m gebruikt heb…

In 2007 werd ik definitief gegrepen door jet scrapbook-virus en toen er voor 2008 een Scrapbook-agenda uit kwam, wilde ik die natuurlijk hebben. Best leuk hoor… Maar to-taal onhandig! Toch heb ik in 2009 ook weer een scrapbook-agenda gehad. Het jaar daarna werd ik ‘verliefd’ op een faux Pocket FiloFax in de kleur Metallic Pink. Ik vond ‘m eigenlijk te klein maar hij was wel héél leuk :).

Ondertussen had ik mijn eerste smartphone en gebruikte ik de agendafunctie in dat ding steeds meer. Niet dat het handig was… maarja, het was wel ‘hip’.

HTC Touch

2011 - 2013

En toen werd het augustus 2011 en kreeg ik mijn allereerste iPhone. Het was de iPhone 4 die pas net uit was in Nederland. 

iPhone 4

De agenda op dat ding was zo fijn dat ik helemaal stopte met op papier plannen. Al mijn afspraken stonden er in en ik zette er ook alle ‘todo’s’ in. Vooral de optie om een lijst van afspraken op je scherm te hebben was erg fijn. het enige wat me af en toe stoorde…, het was niet altijd even makkelijk om alle info er in te zetten en in het relatief kleine scherm. 

Afsprakenlijst

Ergens begin 2013 veranderde er echter iets in de iPhone-agenda. Ik kreeg met geen mogelijkheid de lijst in beeld. Hierdoor werd het erg lastig om te zien wat er allemaal op de planning stond… Ook andere apps gaven me niet meer wat ik wilde en dus kocht ik voor nog geen €2 een agenda bij de Hema en ging daar noodgedwongen in verder. Het was een kleine, hele saaie agenda maar ‘it did the job’ … ehhhh, min of meer. Ik was ondertussen (juni) gestart als Stampin’ Up! demonstratrice en moest ineens veel meer plannen dan alleen wat kleine dingen… Ik ruilde in september de kleine agenda in voor een groot (bijna A4) exemplaar. Het was een agenda met een verticale verdeling en dat beviel heel goed. Ik had ruimte genoeg voor afspraken, kon er al m’n plannen in kwijt. Alleen, ik wilde er eigenlijk ook graag papierwerk in kunnen doen en dat werkte dus echt voor geen meter… Ik keek het nog een paar weken aan en toen, na wat speurwerk wist ik het. Ik heb gewoon een A5 FiloFax nodig! Maar… wat zijn die kl**e dingen duur zeg!


2014

Nu ongeveer een jaar geleden, na veel zoeken op internet, berekenen, herberekenen, verder zoeken en weer berekenen, besloot ik via Amazon.com.uk een mooie nieuwe A5 Metropol FiloFax Black te bestellen. Helaas geen echt leer, maar qua indelen goed en redelijk betaalbaar. 

A5 Metropol met de bijnaam 'meneer Janssen' 

Door middel van die mooie zwarte FiloFax bracht ik structuur in mijn dagelijkse leven. Iets dat ik door het verliezen van mijn baan erg miste en wat in 2011 voor een flinke depressie had gezorgd. Daarnaast vond ik er een plek waar ik weer een beetje kon ‘rommelen’ met decoratie en kleur want ondanks het gebrek aan werk, kwam ik niet meer toe aan creatief bezig zijn…



Begin juli kwam er een 2e FiloFax in mijn leven. Van verjaardagsgeld kocht ik een Pennybridge Pocket organiser zodat ik niet altijd de grote A5 hoefde mee te slepen en toch een agenda bij me had. Daarnaast was/is het ook mijn portemonnee. 





Het werkte perfect. Wanneer ik in de ene agenda iets had veranderd of toegevoegd dat deed ik er een uitstekende memo bij zodat ik er aan dacht om de andere agenda bij te werken. Heel fijn en overzichtelijk voor mij… Ik dacht dat ik ‘planner-peace’ had gevonden!

En voor een paar maanden was dat ook zo…

Na onze vakantie in September, merkte ik echter dat ik helemaal geen ‘zin’ meer had in het decoreren van mijn FiloFax. Ik was tevreden met de tabbladen en het kleurcoderen werkte heel fijn… ook gebruikte ik af en toe nog wel een verdwaald stukje washi tape of een sticker… maar verder decoreerde ik niet meer. En weet je… dat vind ik prima… 

Ik ben van plan om om van de agendabladen van 2014 een jaarboek te maken. De map en de opzet heb ik al... Nu de foto's er nog bij!





Knap hoor, als je nog steeds aan het lezen en kijken bent! Applausje voor jezelf :).

Binnenkort zal het tweede deel van deze 'serie' verschijnen. Die zal gaan over 2015...

Geen opmerkingen: